Tuesday, May 20, 2008

KEHIDUPAN DUNIA
KULIAH OLEH UST OMAR BIN HJ SALEH DALAM IJTIMA’ AM PADA 13.1.2008
Kita merapat syukur kehadhrat Allah swt kerana dengan izinNya pada petang yang berbahagia ini, kita dapat berada dalam jalsah untuk mengulangkaji ajaran Allah berdasarkan tulisan ulamak muktabar yang berpandukan ayat-ayat Allah swt dan sunnah Rasulullah saw untuk kita mengambil peringatan dan pengajaran dalam usaha kita untuk mendidik dan mentarbiyah diri kita. Mudah-mudahan akan terdidik dan terasuh jiwa kita dengan ajaran wahyu Allah di mana tiada lagi didikan yang mulia melainkan didikan yang berdasarkan wahyu Allah.
Matlamat tarbiyah Islam menjurus kepada satu halatuju iaitu mengabdikan diri kepada Allah untuk mencari kereadhaan Allah dan kita harap hasilnya iaitu lahir insane soleh, beriman, bertakwa, iltizam dan taat patuh kepada ajaran Allah yang dibawa oleh Nabi Muhamad saw.

Kita bersyukur Allah kerana kita dipanjangkan umur dapat bertemu lagi ditahun baru 1429 dan 2008. Sebagaimana kita selalu sebut, apabila bertambah hari, minggu, bulan, tahun maka bermakna kita bertambah omar dan usia dan kita makin dekat dengan ajal. Ajal itu adalah ketentuan Allah dan kita bersiap sedia untuk mengadap ALLAH SWT.
Setiap amalan yang kita lakukan didunia ini, ianya sebagai wasilah, ibarat jambatan, atau ladang untuk dipungut hasilnya di hari akhirat kelak. Orang beriman yakin kepada Allah dan yakin adanya hari qiamat.
Sebab itu di dunia ini walaupun kita dapati ada ayat-ayat Al Quran dan hadis yang mencela kehidupan dunia tetapi bukan mencela zaman dan tempat sebagaimana diperjelaskan dalam Kitab Penyucian jiwa dan tarbiyahnya diperjelaskan oleh ulamak salaf yang telah disusun oleh Dr Muhamaad Farid berkaitan dengan dunia.

KEHIDUPAN DUNIA
Ada ayat Al Quran menjelaskan, antaranya surah A’laa : 16-17
@t/ tbrãÏO÷sè? no4quŠysø9$# $u‹÷R‘‰9$# ÇÊÏÈ äotÅzFy$#ur ׎öyz #’s+ö/r&ur ÇÊÐÈ
“ Tetapi mereka itu mementingkan kehidupan dunia sedangkan akhirat itu lebih baik dan kekal abadi”
Dalam ayat ini, difahami bahawa satu celaan kepada mereka yang mementingkan kehidupan dunia dan tidak memberi keutamaan kepada apa yang disediakan Allah dan balasan-balasan di hari akhirat.
Surah Al Anfaal: 67
šcr߉ƒÌè? uÚttã $u‹÷R‘‰9$# ª!$#ur ߉ƒÌãƒ notÅzFy$# 3 ª!$#ur ͕tã ÒOŠÅ3ym ÇÏÐÈ
“ Kamu mengkehendaki mata benda dunia sedangkan Allah kehendaki kebahgiaan di hari akhirat. Dan Allah Maha Perkasa dan Bijaksana”
Surah Ar Ra’d: 26
4 (#qãm̍sùur Ío4qu‹ysø9$$Î/ $u‹÷R‘‰9$# $tBur äo4qu‹ysø9$# $u‹÷R‘‰9$# ’Îû ÍotÅzFy$# žwÎ) Óì»tFtB ÇËÏÈ
“ Mereka itu bergembira / suka dengan kehidupan dunia sedangkan kehidupan dunia ini berbanding dengan kebahgiaan hari akhirat adalah mata benda yang tidak kekal / binasa yang kita kecapi sekejap saja di dunia ini”
Dalam ayat ini Allah mencela orang yang mementingkan kehidupan dunia tanpa mengambil hirau apa yang Allah hendak kurniakan pada hari akhirat.
Disamping itu , terdapat keterangan dalam hadis nabi, riwayat muslim
“nikmat dunia berbanding dengan nikmat hari akhirat itu seumpama seseorang daripada kamu merendamkan jarinya di dalam air sungai, hendaklah dilihat sekadar mana air melekat dijari / dihujung jarinya”
Air baki dalam sungai itu ibarat nikmat hari akhirat yang sangat banyak, tak dapat dihitungkan.
Diperjelaskan oleh Ibnu Qoyyim bahawa ketahuilah bahawa celaan terhadap dunia itu yang terdapat dalam Al Quran dan sunnah bukan dirujuk kepada masa, malam siang dan pertukarannya sampai hari qiamat.
Sesunggohnya Allah swt menjadikan malam dan siang secara silih berganti untuk diambil peringatan bagi orang yang mahu mengambil peringatan dan untuk bersyukur oleh orang yang mahu bersyukur.
Itu hikmah kejadiaan siang dan malam silih berganti. Allah menyebut dalam surah Al Furqan: 62
qèdur “Ï%©!$# Ÿ@yèy_ Ÿ@øŠ©9$# u‘$yg¨Y9$#ur Zpxÿù=Åz ô`yJÏj9 yŠ#u‘r& br& tž2¤‹tƒ ÷rr& yŠ#u‘r& #Y‘qà6ä© ÇÏËÈ
“ Dialah Allah yang menjadikan malam dan siang secara silih berganti untuk sesiapa yang mahu mengambil peringatan atau untuk bersyukur oleh orang yang mahu bersyukur”
Celaan terhadap dunia itu bukan dirujuk kepada tempat iaitu bumi dan apa yang ada di bumi seperti bukit bukau, hutan , sungai , logam dan apa yang ada di angkasa.
Semua ini ciptaan Allah, nikmat Allah, kurniaan Allah kepada hamba-hambanya khususnya manusia. Sebab daripada kejadiaan bumi ini manusia boleh mengambil menafaat dan ‘itibar bahawa semua ini nikmat Allah untuk kita mengetahui dalil keesaan Allah, keagongan Allah dan kebesaran Allah yang mencipta alam selurohnya.
Sebab itu celaan dalam dalam Al Quran bukan ditujukan kepada zaman dan tempat.
Dalam surah Al Jasiah: 12 – 13
u* ª!$# “Ï%©!$# t¤‚y™ â/ä3s9 tóst7ø9$# y“̍ôftGÏ9 à7ù=àÿø9$# Ïm‹Ïù ¾Ín̍øBr'Î/ (#qäótGö;tGÏ9ur `ÏB ¾Ï&Î#ôÒsù ö/ä3¯=yès9ur tbrãä3ô±s? ÇÊËÈ t¤‚y™ur /ä3s9 $¨B ’Îû ÏNºuq»yJ¡¡9$# $tBur ’Îû ÇÚö‘F{$# $Yè‹ÏHsd çm÷ZÏiB 4 ¨bÎ) ’Îû šÏ9ºsŒ ;M»tƒUy 5Qöqs)Ïj9 šcr㍩3xÿtGtƒ ÇÊÌÈ
“Allah yang menjadikan / memudahkan bagi kamu lautan supaya manusia boleh menjalankan kapal-kapal sebagai kenderaan dengan izan Allah dan untuk manusia mengambil kurnian-kurniaan yang ada dalam laut itu dan untuk manusia bersyukur di atas segala nikmat itu.
Begitu juga Allah cipta bagi kamu di langit dan dibumi, semuanya datang daripada Allah. Sesungguhnya yang demikian itu menjadi tanda-tanda / bukti-bukti kebesaran Allah bagi kaum yang mahu berfikir”

Kita disuruh berfikir sehingga mengakui keagongan dan kebesaran Allah, kenal siapa kita dan Allah bukan menjadi semakin angkoh. Kita perhati langit, bumi dan teroka angkasa untuk kita beriman kepada Allah, untuk mengambil ’itibar / pengajaran bahawa kita hamba Allah, menggunakan nikmat Allah untuk mentauhidkan Allah dan mengabdikan diri kepada Allah.
Celaan kepada dunia itu bermaksud celaan kepada perbuatan-perbuatan bani adam / manusia yang berlaku di dunia ini, yang tidak mengabdikan diri kepada Allah, yang tidak kenal Allah semasa hidup di dunia ini. Majoriti manusia melakukan perkara-perkara yang tidak diredhai Allah, kemungkaran, kefasadan, bersukaria makan minum seperti binatang ternak.
Dalam surah Al Hadid: 20
#þqßJn=ôã$# $yJ¯Rr& äo4qu‹ysø9$# $u‹÷R‘‰9$# Ò=Ïès9 ×qølm;ur ×puZƒÎ—ur 7äz$xÿs?ur öNä3oY÷t/ ֍èO%s3s?ur ’Îû ÉAºuqøBF{$# ω»s9÷rF{$#ur (
ÈÍ
“ Ketahuilah yang dikatakan kehidupan dunia itu penuh dengan permainan dan hiburan ( tidak syar’i) serta perhiasan-perhiasan dan saling berbangga dan berlumba-lumba hendak mencari harta benda, berbangga dengan anak pinak”
Sekiranya mata benda itu dimenafaat untuk jalan Allah memang ditutut, ianya sebagai wasilah untuk mendapat keredhaan Allah. Sebab itu orang yang cinta dunia dikira meletakkan dunia sebagai matlamat hidupnya. Kecintaan yang tinggi, kecintaan kita kepada Allah manakala dunia sebagai wasilah untuk mendapat keredhaan Allah.
Dalam surah Hud: 15-16
`tB tb%x. ߉ƒÌãƒ no4quŠysø9$# $u‹÷R‘‰9$# $uhtFt^ƒÎ—ur Åe$uqçR öNÍköŽs9Î) öNßgn=»yJôãr& $pkŽÏù óOèdur $pkŽÏù Ÿw tbqÝ¡y‚ö7ムÇÊÎÈ y7Í´¯»s9'ré& tûïÏ%©!$# }§øŠs9 öNçlm; ’Îû ÍotÅzFy$# žwÎ) â‘$¨Y9$# (
“Sesiapa yang hendak kehidupan dunia semata-mata dan hiasan-hiasannya, Kami akan beri semasa hidup di dunia dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun hasil usaha mereka tetapi mereka itu orang-orang yang tidak ada habuan bagi mereka di hari akhirat nanti kecuali azab di neraka”
Sebab mereka hendak harta benda dunia semata-mata dengan apa cara sekalipun dan hiasannya, meraka akan disempurnakan tapi mereka tiada habuan di hari akhirat melainkan nar atau sia-sialah apa yang telah mereka lakukan dahulu. Sebab itu kita jangan ada hubbun dunia, dia akan datang penyakit- penyakit lain. Dunia bukan sebagai matlamat tapi wasilah.
Apa yang Allah jadikan di dunia sebagai wasilah untuk kita menafaat atau pergunakan untuk Islam dan membangunkan Islam. Allah bagi dua jenis, pertama mussakhorat alqolqiyyah – bumi dan apa yang ada dalam perut bumi seperti bukit bukau, langit sungai dll. Kedua mussakhorat al iqtisodiyah – kurniaan yang Allah bagi melalui usaha yang kita lakukan seperti kita menuntut ilmu , Allah bagi kejayaan. Semua ini untuk membangun kehidupan Islam. Barulah hidup kita menjadi ibadah kepada Allah swt.
Tamat 6.05 ptg





No comments: