Monday, June 2, 2008

TIGA PERSOALAN BESAR

TIGA PERSOALAN BESAR
( Sedutan khutbah Jumaat 4.4.2008 – UO )


Marilah sama-sama kita mengikut langkah-langkah mempertingkatkan ketaqwaan kita kepada Allah swt dengan terus iltizam dan patuh mentaati titah perintah Allah swt suruhan mahupun tegahannya. Marilah kita terus bersyukur ke hadrat Allah swt kerana kita telah dikurniakan Jalan Hidup yang selamat dunia dan akhirat iaitu Jalan Hidup Islam, satu-satunya Deen yang diredhai Allah swt, Deen yang ditaklifkan Allah kepada semua manusia agar menganutnya dan terus menerus menghayatinya oleh semua generasi sampailah dunia ini diqiamatkan Allah swt bahkan telah diberi amaran azab kepada orang yang telah disampaikan kepadanya ajaran Allah dan RasulNya dan mereka tidak mahu beriman .
Menurut hadis Rasulullah saw yang dikeluarkan oleh Al Imam Li Bukhori, Rasulullah saw bersabda:

Bermaksud “ Rasulullah saw bersumpah dengan nama Allah yang jiwa Nabi Muhammad berada dalam genggaman Allah bahawa mana-mana seseorang di kalangan umat ini samada yahudi mahu pun nasrani yang mendengan ajaran ( ajaran Rasulullah saw ) kamudian ia tidak beriman terhadap ajaran yang aku ( Rasulullah ) diutuskan membawanya maka ia tergolong dalam golongan penghuni-penghuni neraka".

Oleh itu maka kita rapatkan setinggi-tinggi kesyukuran kepada Allah swt kerana kita telah mendapat hidayah dan berada dalam Deen Allah. Sebenarnya kita tidak akan mendapat hidayah itu sekiranya tidak dikurniakan oleh Allah swt. Kita berdoa smoga kita ditambah lagi hidayah kepada kita dan ditetapkan pendirian istiqomah di atas Jalan Allah swt ( Jalan Islam ) sepanjang hayat sampailah kita dikembalikan ke rahmatuAllah dalam keadaan mendapat keredhaan Allah swt.

TIGA PERSOALAN BESAR

DARI MANA KITA DATANG
KENAPA KITA DI DATANGKAN KE DUNIA INI
KE MANA KESUDAHAN KITA

Tiga persoalan besar ini telah pun dijawab dalam Al Quran Al Karim. Apa yang penting bagi kita ialah memahami ayat-ayat Allah swt itu, menghayatinya dan mengaplikasikannya dalam kehidupan kita dengan penuh rasa mas’uliyah ( bertanggungjawab ) terhadap Allah swt.

Dari mana kita datang. Terdapat banyak ayat-ayat Al Quran menjelaskannya bahawa asal usul manusia adalah diciptakan oleh Allah swt. Antara firman Allah dalam surah Fathir : 11
           
11. Dan Allah swt, Dialah yang menciptakan kamu ( manusia ) dari tanah ( kejadian Nabi Adam as ) . Kemudian Allah menciptakan kamu daripada nutfah ( titisan air benih ) dan seterusnya menjadikan kamu berpasang-pasangan……..


Kenapa kita datang ( didatangkan oleh Allah swt ) ke dunia ini. Telah ditegaskan noleh Allah dalam Al Quran Al Karim dalam surah Al Zariat : 56

“Tidak Aku ( Allah swt ) ciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepada Aku ( Allah swt )
Ibadah yang dimaksudkan itu bukan sekadar ibadah khusus, solat, puasa, zakat dan haji sahaja bahkan meliputi semua aspek kehidupan dalam Deen Allah ( Deen Islam ). Dr Yusof Al Qordhowi dalam kitab ( al ibadah fi Islam ) halaman 50 telah menukilkan kata-kata shkiekh Islam Ibnu Taimiyah menjelaskan ibadah iaitu ibadah itu perkataan nama yang jami’meliputi / mencakupi semua perkara yang dicintai, disukai, dikasihi dan diredgai Allah swt yang terdiri daripada perkataan-perkataan dan amalan-amalan batin dan zohir.


Ke mana kesudahan kita. Kesudahan manusia seluruhnya kembali kepada Allah swt. Firman Allah dalam surah Al mukminun : 115
        
115. Apakah kamu menyangka bahwa sanya Kami ( Allah ) menciptakan kamu itu hanya sia-sia saja ( tanpa sebarang hikmahnya ), dan kamu menyangka pula bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami ( Allah swt)
Dan dalam ayat yang lain Allah swt telah tegaskan bahawa kesudahan manusia seluruhnya kembali kepada Allah.
Firman Allah dalam surah Al Najm: 42-44
•              
42. Dan bahwa sesungguhnya kepada Allah swt kesudahan ( tempat kembali ) segala perkara,
43. Dan bahwasanya dialah Allah yang menyebabkan (menjadikan) seseorang itu tertawa gembira dan Dialah Allah yang menyebabkan seseorang itu menangis dukacita,
44. Dan bahwasanya dialah Allah yang berkuasa mematikan dan menghidupkan semua makhlok.
Daripada keterangan dan dalil tersebut, jelaslah bahawa tiada siapa yang kekal hidup di alam dunia ini. Hidup di dunia ini hanya sementara sahaja dalam rangka berubudiyah kepada Allah swt dan akhirnya semua insan ini akan dikembalikan oleh Allah swt ke alam akhirat untuk dihisap ( dibicarakan ) dalam mahkamah rabbul Jalil dan akan diberi balasan setimpal serta setiap orang akan menerima habuannya masing-masing tanpa sebarang kezaliman.
Marilah kita baca dan teliti firman Allah dalam surah Yaasin : 54 – 64


            •  •                  •                               •  •                  •                                      •   •                 
        •   •                 
Maka pada hari itu ( hari Qiamat ) tidak ada seorang pun yang teraniaya ( kena zdalim ) walaupun sedikit pun dan kamu tidak akan diberi balasan melainkan berdasarkan amalan yang kamu kerjakan. Sesungguhnya penghuni-penghuni syurga pada hari itu berada dalam keadaan sibuk menikmati kesenangan ( kenikmatan ). Mereka dengan pasangan-pasangan ( isteri-isteri mereka ) bersenang lenang di bawah tempat teduh sampai duduk berteleku ( berehat) di atas tempat-tempat duduk mereka. Mereka mendapat pelbagai jenis buah-buahan dan menikmati apa sahaja apa yang mereka ingin dan mereka menerima ucapan salam dari Allah swt yang Maha Mengasihini.
Sebaliknya pada hari itu ( hari Qiamat ) dilaungkan kepada orang-orang mujrim ( orang-orang salah / durhaka/ kafir ) berpisahlah kamu ( hendaklah kamu duduk asing) pada hari ini wahai orang-orang salah ( jahat / kufur ) (yakni jangan kamu duduk bersama dalam barisan orang-orang yang beriman) . Tidak Aku ( Allah ) telah perintahkan kamu wahai bani Adam, jangan menyembah syaitan? Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh kamu yang nyata ( jelas ) dan ( perintahkan ) hendaklah kamu menyembah Aku ( yakni beribadah kepada Allah ) , inilah jalan yang lurus ( benar ). Sesungguhnya syaitan itu telah menyesatkan golongan yang banyak ( ramai ) di kalangan kamu ( setelah kamu mengetahui akibat mereka itu) maka tidakkah kamu berfikir? Itulah neraka jahanam yang telah diberi amaran kepada kamu dahulu ( semasa di alam dunia dulu ). Rasakanlah bakaran (azab neraka itu) pada hari ini disebabkan perbuatan kufur yang telah kamu lakukan.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

No comments: